حسابیز
حسابیز
مقاله نکات قرارداد حسابداری

10 نکته طلایی که باید در قرارداد حسابداری آن را رعایت کنیم؟

قرارداد حسابداری یکی از اصول بسیار مهم در حوزه حسابداری و از مهم‌ترین قراردادهای حوزه تجارت شمرده می‌شود. وجود قراردادهای حسابداری به حسابداران کمک می‌کنند تا روابط مالی و تجاری را به صورت دقیق و قابل اعتماد ثبت، توصیف و به مدیران و کارفرمایان ارائه کنند.

تنظیم قرارداد حسابداری بسیار مهم بوده و نکات بسیار حائز اهمیتی وجود دارند که رعایت آن‌ها در هنگام بستن قرارداد حسابداری بسیار ضروری است. در ادامه به برررسی 10 نکته بسیار مهم در مورد بستن قرارداد حسابداری و بررسی نمونه قرارداد حسابداری خواهیم پرداخت تا بتوانید یک قرارداد حرفه‌ای را تنظیم و امور مالی خود را به شکل صحیح انجام دهید. اگر به دنبال آشنایی با نمونه قرارداد حسابداری و همچنین آشنایی با یهترین شرکت ارائه‌دهنده خدمات حسابداری هستید، خواندن این مطلب را از دست ندهید!

نکات مهم قرارداد حسابداری

نحوه بستن قرارداد حسابداری

قرارداد حسابداری تعهدی است که دارای شرایط خاصی بوده و بین یک یا چند نفر بسته می‌شود. ممکن است طرفین قرارداد حسابداری یک نفر و یا یک تیم متشکل از چند نفر باشند. به طور معمول قراردادهای حسابداری به دو صورت بسته می‌شوند و برخی از شرکت‌ها یک حسابرس دائمی را به عنوان کارمند شرکت استخدام کرده و به بررسی امور حسابداری شرکت می‌پردازند و برخی دیگر اقدام به بستن قرارداد با شرکت‌های متخصص حسابداری کرده و امور مالی و حسابداری خود را به متخصصین این شرکت‌ها واگذار می‌کنند.

نکات مهم در مورد قرارداد حسابداری

بستن قرارداد حسابداری به همین سادگی‌ها نیست و نکات بسیار مهمی وجود دارند که برای بستن قرارداد حسابداری لازم است به آن‌ها توجه داشته باشید. در ادامه 10 نکته طلایی و بسیار مهمی که باید در قرارداد حسابداری رعایت کنید، بیان خواهیم کرد.

اعتبار شرکت را بسنجید

قبل از این که اقدام به بستن قرارداد حسابداری کنید، در ابتدا میزان اعتبار و مقبولیت و تجربه شرکت موردنظر را بسنجید.

موضوع قرارداد را شفاف بنویسید

توجه داشته باشید که موضوع قرارداد باید کاملا مشخص و شفاف بوده و هیچگونه ابهامی نداشته باشد.

چگونگی فسخ را مشخص کنید

به یاد داشته باشید که علاوه بر چگونگی و نحوه اجرای قرارداد، نحوه فسخ معامله نیز باید به صورت کامل و مشخص در قرارداد آورده شود.

قوانین را از یاد نبرید

نمونه قرارداد حسابداری باید کاملا به روز و مطابق با آخرین تغییرات قوانین باشد.

همه چیز را مشخص کنید

لازم است تمامی تضمین‌ها، تعهدات و نحوه حل‌وفصل اختلافات در قرارداد آورده شود.

طرفین قرارداد را به صورت کامل مشخص کنید

حقیقی یا حقوقی بودن طرفین قرارداد، نام ارائه‌دهنده خدمات و شرکت خدمات گیرنده باید به صورت کاملا دقیق و واضح مشخص و ثبت شود.

زمان بستن قرارداد را درست تنظیم کنید

زمان عقد قرارداد حسابداری بسیار مهم است و بهتر است در ابتدای سال مالی نسبت به بستن قرارداد اقدام کنید.

مسئولیت‌ها را کاملا دقیق مشخص کنید

وظایف حسابدار، کارفرما، مدیر مالی و میزان دستمزد و حقوق هرکدام به صورت دقیق ثبت شود. همچنین در نظر داشته باشید که میزان مسئولیت و اجازه حسابدار در پیگیری امور نیز از جمله موارد مهمی است که باید در قرارداد حسابداری ذکر شود.

ارزش اقتصادی را فراموش نکنید

به یاد داشته باشید که در هنگام بستن قرارداد حسابداری باید ارزش مالی و اقتصادی آن را به صورت مشخص ذکر کنید.

محرمانه بودن اطلاعات مالی را در نظر داشته باشید

بهتر است در هنگام بستن قرارداد حسابداری به محرمانه بودن اطلاعات مالی شرکت اشاره کرده و آن را به امضا طرفین برسانید تا موجب اطمینان خاطر طرفین قرارداد شود.

موارد مندرج در نمونه قرارداد حسابداری

وجود یک قرارداد حسابداری حرفه‌ای باعث می‌شود تا مدیران کسب‌وکارها بتوانند با استفاده از این خدمات نظارت کاملی بر امور مالی شرکت داشته باشند. نمونه قرارداد حسابداری بر اساس قانونن کار نوشته شده و یک قرارداد کار موقت و یا دائم است.

موضوع قرارداد حسابداری، محل انجام کار، ساعات کاری، میزان دستمزد، تعهدات طرفین، شرایط فسخ و برخی از موارد دیگر از جمله مهم‌ترین موضوعاتی هستند که لازم است در هنگام بستن قرارداد حسابداری به آن توجه کنید. در ادامه بندهای مهم نمونه قرارداد حسابداری را ذکر خواهیم کرد تا بتوانید یک قرارداد حرفه‌ای را منعقد کرده و امور حسابداری شرکت و کسب‌وکار خود را به بهترین نحو ممکن انجام دهید.

  • ماده اول: مشخصات طرفین قرارداد
  • ماده دوم: موضوع قرارداد
  • ماده سوم: مدت قرارداد
  • ماده چهارم: حق الزحمه قرارداد
  • ماده پنجم: تعهدات طرفین
  • ماده ششم: مبلغ قرارداد
  • ماده هفتم: شرایط پرداخت
  • ماده هشتم: حسن اجرای تعهدات طرفین
  • ماده نهم: خسارات
  • ماده دهم: اختلافات ناشی از قرارداد
  • ماده یازدهم: موارد ضروری
  • ماده دوازدهم: فسخ تفاهم نامه
  • ماده سیزدهم: نسخه‌های قرارداد

موارد ذکر شده در بالا نکات بسیار مهم و ضروری هستند که در نوشتن قرارداد حسابداری باید مورد توجه قرار بگیرند. هر شرکت حرفه‌ای برای انجام امور مالی خود نیاز به بستن قرارداد حسابداری خواهد داشت و انجام امور حسابداری بدون بستن قرارداد ممکن است باعث به وجود آمدن مشکلاتی شود.

انتخاب بهترین شرکت حسابداری برای بستن قراردادهای حرفه‌ای حسابداری

همان طور که می‌دانید حسابداری یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین بخش‌های هر شرکت به شمار می‌رود. آمار و نتایج این حوزه به مدیران کسب‌وکارها کمک می‌کند تا با اطلاع دقیق از وضعیت مالی شرکت اعم از درآمدها، مخارج، مالیات و سایر ارقام مالی، تصمیم‌های درستی برای اداره امور شرکت اتخاذ کنند.

اهمیت داشتن یک حسابدار خوب به قدری بالاست که بسیاری از مدیران ترجیح می‌دهند با شرکت‌های متخصص در این زمینه همکاری کنند تا امور مالی خود را به بهترین نحو ممکن مدیریت کنند. برای انتخاب بهترین شرکت حسابداری، توجه به سابقه و تجربه شرکت مورد نظر اهمیت بسیار زیادی دارد.

شرکت رایان محاسبان یکی از شرکت‌های متخصص و فعال در این زمینه باسابقه بیش از 20 سال است که با در اختیار داشتن افراد متخصص و خبره در زمینه حسابداری به عقد قرارداد با شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف پرداخته و امور حسابداری آن‌ها را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهند.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *